Dla kogo jest masaż sportowy

Masaż sportowy jest jedną z najbardziej powszechnych metod  w pracy z układem ruchu sportowca. Szeroko rozumiany masaż sportowy używany jest nie tylko w rehabilitacji doznanych kontuzji, ale również znajduje zastosowanie w odnowie biologicznej i towarzyszy procesowi budowania formy przez zawodnika. Masaż sportowy łączy się z innymi metodami terapii manualnej tkanek miękkich i stawów. Jest masażem intensywnym a jego czas oraz techniki są dopasowywane indywidualnie.

Wyróżniamy następujące etapy masażu sportowego:

Masaż treningowy lub powysiłkowy

W okresie treningowym wykonuje się intensywny masaż, dzięki któremu sportowiec zwiększa swoje możliwości treningowe. Masaż wykonany po ćwiczeniach zwiększa możliwości regeneracji między kolejnymi treningami. Wpływa na regenerację tkanek miękkich i zmniejsza nadmierne napięcie mięśniowe. Z kolei użycie masażu w powysiłkowej bolesności mięśni przyczynia się do szybszej regeneracji mikrouszkodzeń włókien mięśniowych. Jest dobierany indywidualnie do danej dyscypliny sportu i zawodnika. Jest to cykl masaży całościowych lub częściowych które są wykonywane pomiędzy lub po wysiłku (w odstępach ok. 1,5 godz po treningu wytrzymałościowym i 2 godziny po siłowym.

Masaż przedstartowy lub przedwysiłkowy

Uzupełnia rozgrzewkę stosowany Między ostatnim treningiem, a zawodami stosuje się masaż, którego celem jest uzyskanie maksymalnych możliwości sportowca, co wpływa też na jego stan psychofizyczny. Czas masażu dobierany indywidualnie , masaż skupia się głównie na partiach mięśni które będą najbardziej aktywne podczas zawodów.

Masaż podtrzymujący – kondycyjny

Wykonuje się go w przerwie między treningami, stosowany w celu podtrzymania kondycji, jego zadaniem jest utrzymanie odpowiedniej elastyczności ciała. Jest najdelikatniejszym rodzajem masażu sportowego.

Masaż izometryczny

Ma na celu przyrost siły i masy mięśniowej, masaż na napiętym mięśniu.